O, wat kregen we die vraag al heel dikwijls te horen. Al van in den beginne
en den beginne dat was al in 2007. Niet te geloven, toch?
Het was toen we eindelijk eens de moed hadden om bij de opening van amba-amba in ‘de bakkerie’ naar een krant te bellen, dat het zoonlief was, die met het antwoord kwam.
Welke winkel hebben wij eigenlijk?
– Ewel, dat is toch niet moeilijk, het is een gevoelenswinkel, mama…
en daarmee was alles gezegd…
Maar ja, daar weten klanten natuurlijk nog altijd niet wat er verkocht wordt
En ook met de vraag: ‘wie is jullie publiek?’ hebben we nogal geworsteld.
want ja… iedereen eigenlijk.
Dat kan niet, hoorden we professionele begeleiders dan zeggen.
Maarja, toch wel… want de conclusie was/is: iedereen met gevoelens, ongeacht geslacht, leeftijd, afkomst, geloof, politieke voorkeur, sociale status kan bij de amba-amba winkel terecht
Maar wat verkopen jullie daar dan allemaal?
tja, nog zo een lastige:
We verkopen boeken, maar zijn geen échte boekenwinkel
We verkopen cd’s (ja dat bestaat nog), maar we zijn geen échte cdwinkel
We verkopen beeldjes, maar we zijn geen échte geschenkenwinkel
We verkopen speelgoed, maar we zijn geen échte speelgoedwinkel
We verkopen yogaspullen, maar we zijn geen échte yogastudio
We verkopen wenskaarten, maar we zijn geen échte papierwinkel
We verkopen edelstenen, maar we zijn geen échte stenenwinkel
We verkopen wierook, maar we zijn geen échte spirituele winkel
We verkopen massageolie, maar we zijn geen échte welnesswinkel
Ook hier weer: alles wat we verkopen is gelinkt aan gevoelens
Zo werd onze gevoelenswinkel een conceptstore

Stap 1
Als je naar de gevoelenswinkel komt (ook online) is de eerste stap:
Voor wie wil je iets kopen?
Is het voor jezelf? of voor een ander? en is die ander een groot mens of een kind?
Stap 2
Welke boodschap wil je overbrengen?
moed – wens – een lach – een sorry – geluk – vleugels – een pluim – vriendschap – kracht – bescherming – verbinding – succes – vertrouwen – dank – wijsheid – zachtheid – troost – trots – rust – speelsheid – tijd – een zomaar
of misschien nog iets anders?
Stap 3
Hoe wil je de boodschap tot uitdrukking brengen?
– symbolisch met een diertje, een engel, een steen of met een beeld
– een boek
– (spel)materiaal
– een gepaste wenskaart
– een geschenkbon
Stap 4:
Kies de verpakking
– inpakpapier, al zeker sinds 2005 mét een gelukspoppetje er bij
– voor de symbolische geschenken een kadoosje met een #littlewinkkaartje van amba-amba
Deze stap kan je helaas nog niet kiezen in de webwinkel, maar geef het gerust mee in de opmerkingen
Stap 5:
Hier doen we het voor:
jouw contentement…
graag gedaan x
atypisch maar bewust
- Ze zeggen | Je moet zorgen dat het in een aantrekkelijke doos verzonden wordt | wij denken, ja dat is supermooi, maar we kiezen zoveel mogelijk voor het hergebruiken van de dozen die bij ons binnenkomen. We plakken er wel graag een leuke sticker op.
- Ze zeggen | Je moet gratis verzenden | wij denken, hoezo? De facteur werkt toch ook niet voor niets? Maar ok, vanaf €50 euro doen we het wel.
- Ze zeggen | Je moet snel leveren, vandaag besteld, morgen … | Wij denken, misschien wel, maar we kiezen om trouw te blijven aan de amba-amba waarden. Walk your talk gelijk dat ze zeggen. Een stap terug van ‘zotgehaast’ naar ‘bewust’. en let op hé, als het nodig is doen we spring- en vliegwerk hoor!
- Ze zeggen | Je moet er kortingsbonnen bijsteken | Wij denken, waarom? We worden niet blij van klanten verleiden om bij ons te kopen. Er wordt trouwens wel een klantenkaart bijgehouden door Wilma (onze kassa) dus ja, de trouwe klant wordt beloond!
- Ze zeggen | Je moet ook je eigen producten verkopen | Ja, dat doen we: er zijn de wrijfjes, de start-to-stopkaartjes (we maken nog werk van de posters), de ambazines (maar die zijn gratis!)
- Ze zeggen | Je moet veel meer naar buiten komen met alle toffe, bijzondere, goede, nodige, magische artikelen die jullie aanbieden | Wij weten: JA, DAT IS WAAR! (Los van dat ‘moeten’ vaneigens) We nemen er nu de tijd voor om daar werk van te maken. Houwduldervaste!
Geef een reactie